عریضه در چاه جمکران
یـــاس کبــــــــــــــــود
وبلاک شخصی جـــــــواد همتی
درباره وبلاگ


دستم بوی گل می داد مرا به حکم چیدن گل محکوم کردند نگفتند که شاید گلی کاشته باشم !!!
آخرین مطالب
نويسندگان
سه شنبه 13 تير 1391برچسب:اعتکاف , نماز جمعه , جمکران , :: 13:47 :: نويسنده : مدیر وب
مهر: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران صبح ۱۱ تیرماه در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های این مسجد برای برگزاری جشن‌های نیمه شعبان با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: باید جنبه‌های معنوی ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را در نظر داشته باشیم. عالم دچار انتظار است و در واقع انتظار به اضطرار تبدیل شده است و چه بخواهیم و چه نخواهیم در این ایام همه به انتظار فکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حضور جوانان و مردم در فضای معنوی اعتکاف، دعای عرفه، نماز جمعه، اعیادی که مربوط به میلاد اهل بیت (ع) و ایام فاطمیه و محرم نشان می‌دهد که جامعه ما یک جامعه دینی است، اظهار داشت: جامعه دینی بروز و ظهور رفتار دینی را باید به خود ببیند. مناسک دینی و رفتارهای اجتماعی می‌تواند پاسداشت و تعظیم این شعائر را به دنبال داشته باشد. یکی از این آئین‌ها بزرگداشت و تعظیم و برگزاری جشن‌ها در مناسبتهای مذهبی است.

وافی با اشاره به اینکه نقش عاشورا، غدیر و انتظار را در نشاط و شادابی جامعه نباید فراموش کرد، بیان کرد: این ایام سه مسأله استراتژیک است که سرزندگی، نشاط و شادابی جامعه را تعیین و تضمین می‌کند. بنابراین مسجد جمکران به عنوان یک نماد برای تبلیغ فرهنگ اصیل مهدویت، باید یک پایگاه برای نشر معارف اهل بیت (ع) باشد.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد جمکران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند براثر تبلیغ و حرکت‌های رسانه‌ای و یا فعالیت برخی از گروه‌ها و افراد است که مسجد مقدس جمکران اینجایگاه را پیدا کرده است، افزود: متولیان فرهنگی مسجد از سوی تولیت مسجد منع دارند که فضای ترویجی و تبلیغی را برای مسجد در مطبوعات داشته باشند الا موارد خاص مانند نیمه شعبان.

وی تصریح کرد: نگرش خاص مردم نسبت به مسجد جمکران، خودجوش، طبیعی و متناسب با فضای جامعه و زمان و دنیاست. در سیر تاریخ و حرکت در دنیا، مسجد جمکران جایگاه و پایگاه خود را پیدا می‌کند. در ساخت و ساز مسجد به هیچ وجه به کمک‌های دولتی توجه و تکیه نکردیم. همه کار‌ها تنها با کمک‌های مردمی و نذورات انجام می‌گیرد، جز راه‌های ورودی به مسجد یا ساخت سرویس‌های بهداشتی.

وافی با بیان اینکه هر خدمت و پایگاهی مانند مسجد علاوه بر محسنات دارای تهدیدهایی هم هست، اذعان کرد: حواشی زائد، مثل خرافات و آسیب‌های اجتماعی در فضای زائران و در رفتار زائران در مسجد ظهور و بروز نمی‌کند و نسبت به این اقدامات حساس هستیم. مسجد مقدس جمکران دارای سه نوع زائر است؛ افرادی شب‌های چهارشنبه بنا به نذر و عادت می‌آیند. برخی برای حاجت و برخی هم از سر ارادت به این مسجد می‌آیند. با همه محدودیت‌ها و شرایط خاص و محرومیت‌هایی که در پذیرایی زائران مالی روبرو هستیم زائران زیادی به ویژه در این چند روز به این مسجد می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشته باشیم که فعالیت فرقه‌های ضاله و تفکرات انحرافی و انحرافات و بینش‌هایی که موجب انحراف می‌شود در این فضا اتفاق نیفتد، بیان کرد: عریضه نویسی و به چاه انداختن و یا به عبارت دیگر دل نوشته اگرچه براساس دعای مشهوری صورت می‌گیرد که در کنار چاه ترجمه آن نصب شده است، اما عده‌ای از تعابیر نادرست استفاده می‌کنند و در صدد هستیم که از تعابیر نادرست برای این کار مقابله کنیم. برخی ایجاد شبهه در این امر می‌خواهند اصل مسجد را زیر سؤال ببرند.

تدوین سند چشم انداز مسجد جمکران

وی با بیان اینکه باید جامعه آگاه سازی شود تا از انحرافات جلوگیری شود، بیان کرد: سند چشم انداز ۱۴۰۴ مسجد جمکران تدوین شده و سه بار ویرایش شده است به زودی در همایشی در معرض نقد و بررسی برخی کار‌شناسان قرار می‌گیرد و سپس بعد از اصلاحات به محضر مقام معظم رهبری می‌رسد و بعد از اصلاحات به مرحله اجرا می‌رسد.
منبع : شفاف

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 203
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 220
بازدید ماه : 3268
بازدید کل : 280070
تعداد مطالب : 201
تعداد نظرات : 27
تعداد آنلاین : 1